انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری زیست فناورری | نمونه بحث

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری زیست فناورری | نمونه بحث

بحث 

انتقال ژن لاکتوفرین شتر عربی به گیاه توتون رقم زانتای باعث افزایش مقاومت توتون به بیماری موزاییک ویروس خیار شد. پژوهش های پیشین نیز نشان می دهد که انتقال ژن لاکتوفرین گاوی به گوجه باعث مقاومت آن نسبت به ویروس  Tomato Yellow Leaf Curl Virus (TYLCV)شده است (Florian et al., 2009). با توجه به اینکه برخی ار ژنوتیپ های تراریخت تاخیر ظهور علایم بیماری را حتی تا 16 روز نشان دادند، بنابراین لاکتوفرین از رشد ویروس در توتون به خوبی ممانعت کرده است، (جدول 4-1). تاکنون گزارشی در مورد افزایش مقاومت گیاه تراریخت حاوی لاکتوفرین به ویروس موزاییک خیار ارایه نشده است. با توجه به اینکه لاکتوفرین می تواند به DNA و RNA ویروس متصل شود، با این وجود بیشترین سهمی که لاکتوفرین در خاصیت ضد ویروسی دارد عبارتست از اتصال به غشای سلول با فرایند گلیکوزآمینوگلیکان (پلی ساكاريدهای بدون شاخه طولانی می‌باشند که از تکرار واحدهایدی‌ساکارید تولید می‌شوند و نقش كليدی در ساختمان مولكولی و عملكرد غشا سيتوپلاسمی دارند). می باشد، که در این روش لاکتوفرین از ورود ویروس به سلول جلوگیری می کند (Varadhachary and Gauri et al., 2001). لاکتوفرین از طریق مکانیسم گلیکوزآمینوگلیکان از ورود ویروس هرپس سیمپلکس  به بافت سلولی جانوری جلوگیری می کند (Florian et al., 2009).
لاکتوفرین دارای چند گیرنده  می باشد که با ویروس در وارد شدن به غشای سلولی رقابت می کنند این گیرنده ها شامل: هپارین سولفات، گلیکوزآمینوگلیکان، گیرنده لیپوپروتئین و نکلئولین  می باشد (Legrand et al., 2004). بیان لاکتوفرین انسانی در کالوس گیاه توتون و استخراج لاکتوفرین از رشد 4 باکتری جلوگیری کرد (Mitra and Zhang, 1991).
تفاوت در میزان مقاومت گیاهان تراریخت حاوی لاکتوفرین شتر عربی در برابر ویروس مربوط به جایگاه ژن لاکتوفرین در ژنوم گیاه، شمار کپی های ژن لاکتوفرین در لاین های مختلف، متیلاسیون پروموتر در بعضی نخسه ها و خاموشی ژن در سطح نسخه برداری می باشد (Parachin et al., 2012).
با توجه به اینکه پروموتر ژن لاکتوفرین 35S می باشد بیان، تقریبا در سه زمان 15، 20 و 30 روز ثابت مانده است که نشان دهنده ی عمل مناسب این پروموتر می باشد و لذا تفاوت در بیان را نمی توان در به تفاوت در پروموتر ژن ها نسبت داد.
واکنش مستقیم لاکتوفرین با ذرات ویروسی در ویروس های روتوویروس ها  وآدنوویروس ها  و در مرحله ی اول آلوده گی اتفاق می افتد. لاکتوفرین گاوی با واکنش با پوشش پروتئینی ویروس ICP-5 و VP-16 فرایند ورود را انجام می دهد. مطالعات انجام شده بر روی دو لاین سلولی بدست آمده از انسان PH5CH18 و MT-2C یک خاصیت ضد ویروسی را با متصل شدن لاکتوفرین گاوی به پوشش پروتئینی نشان می دهد (Adlerova et al., 2008).
تغییرات پس از ترجمه از دیگر مواردی هست که در مقاومت گیاهان تراریخت حاوی ژن لاکتوفرین علیه ویروس باید توجه کرد از مهمترین این تغییرات می توان به قند دارشدن، ایجاد باند های دی سولفیدی، اسید های آمینه تغییر یافته، فسفریله شدن، اضافه شدن زنجیره های اسید چرب و ایجاد باندهای دی‌سولفیدی اشاره کرد. این تغییرات برای انجام فعالیت پروتئین مورد نیاز است هستند. موجودات پروکاریوتی و یوکاریوتی دارای الگوهای متفاوتی از تغییرات پس از ترجمه هستند. اگر پروتئین یک ژن از یک گونه پروکاریوت در گونه یوکاریوت یا بلعکس ترجمه شود ممکن است فعالیت مورد انتظار را نداشته باشد. می توان با استفاده از میزبان هایی که توانایی ایجاد تغییرات پس از ترجمه مشابه گونه دهنده ژن را دارند برای حل این مشکل استفاده کرد. با توجه به اینکه هر دو سیستم یوکاریوت می باشند انتظار می رود لاکتوفرین شتر نوترکیب تولید شده در گیاه توتون تغییرات پس از ترجمه مشابه لاکتوفرین شتر داشته باشد (Ireland et al., 2006).
در این آزمایش رقم  N. taboccoبه باکتری سویه ی R. solonaserum مقاومت نشان داد. گاهی ممکن است بیمارگری که میزبان گیاه مورد نظر باشد به علت تغییرات ژنتیکی در طی چند نسل در بیمارگر، گیاه مورد نظر ممکن است نسبت به بیمارگر مقاومت پیدا کندو علایم فوق حساسیت ظهور پیدا کند (اگریوس، 1389). سویه های باکتری گاهی اوقات به علت کشت بیش از حد و ماندگاری بسیار ممکن است خاصیت بیماری زایی خود را از دست بدهد و نتواند میزبان خود را بیمار کنند (Mitra and Zhang, 1991).

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری زیست فناورری با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۰۳/۱۷
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه ارشد بیوتکنولوژی دریایی

انجام پایان نامه ارشد بیوتکنولوژی دریایی

در راستای آموزش انجام پایان نامه ارشد بیوتکنولوژی دریایی در این بخش سعی در ا [...]

۱۴۰۳/۰۲/۳۰
|
سینا
انجام پایان نامه الکترونیک

انجام پایان نامه الکترونیک

انجام پایان نامه سیستم گرایش الکترونیک را می توان با داشتن نمونه کار به خوبی پیش [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۹
|
سینا
انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی

انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی

در انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی که از زیرشاخه های علوم تربیتی می باشد، بخش [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۷
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب